Vad är Musikhjälpen för något

Det är en svensk version av Serious Request som startades av en radiostation i Nederländerna 2004. Här i Sverige har den varit igång och verksam sedan 2008. Det hela går ut på att tre programledare sitter instängda i en glasbur i sex dagar. De får ingen fast föda under dessa dagar. Sedan kan folket ringa in och önska sig olika låtar som programledarna spelar upp i radion mot att de skänker pengar till Musikhjälpen.

På vilka platser de sänder programmet är olika. De har bland annat varit i Stockholm, Malmö, Örebro och Göteborg. För varje år använder de sig av nya teman.

Filip och Fredrik auktionerade ut sig själva

Det finns många sätt att dra in pengar till de behövande. Det kända TV-paret Filip och Fredrik auktionerar ut sig själva för att få in så mycket pengar som möjligt till Musikhjälpen. Året 2016 sa de att de skulle göra en reklamfilm till förmån till Musikhjälpen. Företag fick satsa pengar och vinnaren fick en reklamfilm med Filip och Fredrik. Vinnaren det året blev svenska nätcasinot Casumo.

Utropspriset låg inte på mindre än en miljon kronor. Det avskräckte inte Casumo utan de fortsatte att buda för de skulle helt enkelt vinna. Och det gjorde de. De bjöd 3,4 miljoner kronor och vann. Casumo vill som de sa satsa på välgörenhet. De fick kända ansikten till reklamfilmer som ger dem uppmärksamhet medan de har gjort något gott tillbaka samtidigt. Kanske så blir det fler samarbeten dem emellan.

Fler företag skulle vara med och gjort samma sak

Det är inte fel om det skulle finnas fler företag som skulle gjort samma sak. Förhoppningsvis så öppnar detta portarna för alla andra. Det är inte fel att dra nytta av denna sortens reklam för sitt företag. Inte när det gynnar alla parter.